Door  rederij ‘Belle van Zuylen’ ben ik gevraagd het dak van een van de salonboten te veranderen.

Door nieuwe milieuregelgevingen wordt men in Amsterdam gestimuleerd dit soort partyschepen elektrisch te laten varen. De rederij heeft besloten om een deel van de elektriciteit uit zonne-energie te halen. Om genoeg vierkante meter zonlicht op het dak te creëren wordt  het dak  verlengd  waar origineel een tent was.

 

Belle van Zuylen varend

Belle van Zuylen varend

Het dak wordt uitgevoerd met een extra schuifluik voor in en uitstap. En wordt, precies zoals het oude dak, gemaakt met traditioneel gevormde lijsten. Traditioneel wat betreft vormgeving, maar meer modern met de lijm en epoxytechniek van deze tijd om duurzaamheid te vergroten.

Omdat het nu samenloopt met een gehele refit maak ik een mal van het dak. Er kan nu sneller op goede werkhoogte in de werkplaats worden gewerkt.

 

Mal

Mal in de werkplaats

Gelijk met het ontwerp en bouw van het dak, loopt nu het vormgeven van nieuw achterschip door staalwerker, de bouw van de bar, de elektra aan de motor en het schilderwerk.

Constructie tekening

Constructie tekening

Tekening schuifluik

Tekening schuifluik

Tekening schip

Tekening schip

Het staalwerk

Het staalwerk

In de steigers

In de steigers

In de klemmen

In de klemmen

Het achterschip

Het achterschip

Schuifluik entree

Schuifluik entree

Belle van Zuylen gereed

Belle van Zuylen gereed